Stvořitel, sv. Patrik
(17. březen)
Postava boha stvořitele je v celé keltské mythologii postavou velmi záhadnou. Velmi často bývá zaměňován za Dagdu, Cernunna či Belena. Pravda je však taková, že tento bůh může být čímkoliv a kýmkoliv, a přesto být všemi výše zmíněnými. Keltové jej znali jako „toho, jenž s Matkou zemí stvořili Bohy a civilizaci", a mezi druidy byl znám jako „Bůh trojnásobného klíče". Jeho podoba ani jméno nesmělo být předáváno, byl tedy uctíván v této své abstraktní podobě .
Velmi pravděpodobně se však celá věc má trochu jinak. Keltské zobrazení bohů je velmi odlišné oproti jiným národům v jejich době. Bohové zde nemají lidské zobrazení, ale velmi často se jedná o symboly a náznaky. Stvořitel tedy mohl být bůh zobrazený tajemstvím a neznámem. Stejně jako mohl být jen odrazem na vodní hladině a nebo svitem měsíce.
V úvahu lze také vzít teorii vycházející z faktu, že druidové měli hluboké znalosti fungování světa a vzniku vesmíru a života. Tak mohla teorie znít nějak takto:
„Bohyně Matka, jenž je ztělesněním naší země, která nás vychovává a hýčká, dává nám jídlo a vodu, dávám nám vítězství i poučení z prohry, je tedy matkou nás všech. Každá matka musí mít ale chotě, díky kterému se stala matkou. Síla, která dala naší planetě statut matka je vesmír ve své prvopodstatě. Vesmír a jeho zákonitosti jsou tedy otcem, který spolu s mladou zemí, naší budoucí matkou, zplodil život."
Keltský svátek stvořitele byl po vstupu křesťanství přejmenován na svátek sv. Patrika a v Irsku je 17. březen národním svátkem slaveným dodnes.
autorem textu je Petr Lunwer Bílek